Green Data esillä Studia Generalia -webinaarisarjassa

Green Data Future Solutions oli esillä, kun hankkeen projektipäällikkö Ulla Santti kävi jakamassa ajatuksiaan datan visualisoinnista osana vastuullista viestintää Digital & Circular Studia Generalia webinaarisarjassa.

Datan visualisointi; miten sitä voi hyödyntää yritysten vastuullisessa viestinnässä ja kilpailuetuna, oli keskeisenä kysymyksenä webinaarissa, jossa myös esiteltiin hankkeen keskeisiä toimenpiteitä.

Vastuullinen viestintä edistää sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää liiketoimintaa ja jotta yrityksen toiminta on aidosti vastuullista, viestinnän tulee pohjautua yrityksen aitoon ja läpinäkyvään toimintaan.

Viestintää vastuullisuudesta toteutetaan usein yritysten yhteiskuntavastuiden kautta. Esimerkiksi ympäristövastuu osana yritysten yhteiskuntavastuuta on noussut viime aikoina yhä näkyvämmäksi osaksi yritysten viestinnässä ja markkinoinnissa, mutta ongelmana usein on, kuinka viestiä vastuullisesti ja niin, että kuluttaja voi vastaanottaa viestintää ilman pelkoa mahdollisen viherpesun mahdollisuudesta?

Vastaus on datan visualisointi. Datan visualisoinnilla yritykset voivat konkreettisesti osoittaa oman vastuullisuutensa toteutumisen liiketoiminnassaan. Datan visualisoinnin avulla osoitetaan konkreettisesti dataan pohjautuen esimerkiksi liiketoiminnan ympäristövastuullisuutta, ja kaikki tämä kuluttajaystävällisesti mielenkiintoisessa ja helppolukuisessa visuaalisessa muodossa.

Usein viestintää vastuullisuudesta ja sen toteutumisesta yrityksissä tehdään raporttien ja raportoinnin kautta, joten selkeästi visualisoitu data tekee suuresta tietomassasta ymmärrettävää. Visualisoitu data auttaa muistamaan suuria tietomääriä, sekä hahmottamaan poikkeamia datavirrassa.

Green Data Future Solutions hankkeessa tavoitteena on datan parempi hyödyntäminen liiketoiminnan tukemiseksi.

Nauhoitteen voit katsoa Digital & Circular Fashion Housen Youtube kanavalta oheisen linkin kautta: